Index |
Forrige |
Akkompagnement |
|
Her er flere eksempler på akkompagnementer. På næste side kommer opgaver til samme melodi. |
||
De 2 klarinetter klinger godt alene omkring midter-C, og suppleres godt af den rolige bas. I takt 2 og 4 overlapper akkomp. ikke melodiens toner. |
Klarinetterne bevæger sig her hurtigere, og fylder ud på melodiens lange tone. |
|
Klarinetterne ligger her over midter-C; de har faktisk byttet toner og 1.klarinet har så oktaveret. Akkomp. er her mere aktivt. |
||
Akkomp. ligger nu en oktav højere end i linie 1. Klarinetterne spiller en modrytme i 4-dele. |
Det prikkende klarinetter klinger stadig godt alene, suppleret af bassens rytme, der sjældent gentager klarinet-tonerne. | |
Blød klarinet-rytme. Både i takt 21-24 og 25-28 kompletterer bas- og melodi-rytmen hinanden, så alle 8-dele er "aktive". |
Og så fik vi lidt jazz-vals. |
|
Og så kom der tilsidst en lille imitation af melodien i 1. klarinetten. |
||
Her er 2 versioner af eksemplet. |
||
Med "normal" balance mellem instrumenterne. |
||
Her er melodien trukket langt tilbage, så man kan høre, hvordan Klarinetterne klinger godt i sig selv - og akkomp. også klinger godt alene. (Det betyder ikke, at man ikke kan tage hensyn til eller udnytte melodiens toner til at gøre akkorder komplette). |
Næste |
---|