Brugsklaver Index |
Back | Introduktion |
Next |
Introduktion |
|
Brugsklaver skal i dette kursus forstås hovedsageligt som spil efter becifring. |
|
Indenfor den klassiske musik vil man nærmere opfatte ordet som metoder til hurtigt at orientere sig ved bladspil af klavernoder eller partiturer af instrumental- eller kor-musik, og at reducere og "snyde" (forenkle altså!). Men det må blive en andens opgave. |
|
Becifringer kan noteres på mange måder. Her er valgt en notation, der er internationalt forståelig. D.v.s. at vi må droppe den dansk-tyske hvide tangent H, og kalde den B, og den sorte Bb - hvilket også akcepteres af nodeprogrammer, hvis becifringer så er automatisk transponerbare. |
|
Becifrings-betegnelserne er født i underholdningsmusikken og den rytmiske musik og har efterhånden faste standardiseringer. Desværre har man på dansk grund så nogle vaner, der stammer fra klassiske kredse, og som bl.a. findes i de udbredte WH-Sangbøger, der iøvrigt er af høj kvalitet. F.eks. af bas-toner skrives med småt. Dette akcepteres ikke i softwareprogrammer og kan skabe forvirring i håndskrevne noder. |
|
Det ligger i ordet brugsklaver, at det skal være brugbart, altså først og fremmest enkelt og nemt. Derfor vil mange æstetiske hensyn (stemmeføring, fordobling) i første omgang blive tilsidesat, men omtalt af og til. For der er noget der kan lyde bedre end det helt primitive | |